#NotATarget Campagne voor Sociale Media

De onpartijdige en onafhankelijke hulporganisatie Artsen Zonder Grenzen/Médicins Sans Frontières (MSF) is al meer dan 45 jaar een actieve hulpverlener aan ieder slachtoffer van oorlog in conflictgebieden. Hun missie is om iedereen te helpen met medische bijstand, ongeacht de kleur, het geloof, de politieke oorsprong en het geslacht. Hiermee hebben ze wereldwijd tientallen miljoenen patiënten behandeld en gered van de dood. In deze conflictgebieden staan de medische centra, de patiënten en de medewerkers vaak onder dreigement en worden ze regelmatig aangevallen, ondanks de onpartijdige houding. De “Not A Target” campagne is een sociale mediacampagne om dit probleem bekend te maken en deze mensen en centra te beschermen.

Hoe erg is het?

Als je wilt weten waar vrijwilligers en patiënten bij MSF mee te maken krijgen, kun je deze feiten bekijken. In Syrië werden in 2015 en het begin van 2016 elke week bombardementen uitgevoerd op een medisch centrum gesteund door MSF. Ook in landen zoals Yemen, Zuid Soedan en Afghanistan vinden deze aanvallen plaats die dood, vernieling en ondraaglijk lijden met zich meebrengen. In 2015 werden in Syrie in totaal 63 klinieken meer dan 94 keer aangevallen waarin 23 MSF-vrijwilligers de dood vonden. Natuurlijk heeft dit grote gevolgen voor de patiënten, voor de medewerkers en voor de hoeveelheid zorg er naar een crisisgebied kan worden gebracht. Een gebombardeerd ziekenhuis betekent meer slachtoffers en een gebrek aan hoognodige medische hulp.

Waarom is de “#NotATarget” campagne opgezet?

MSF is een organisatie die nooit toestemming vraagt om hulp te geven. Ze mengen zich niet in conflicten en zijn er echt alleen om slachtoffers bij te staan. De vrijwilligers zetten hun eigen leven op het spel voor het redden van het leven van anderen. Deze campagne steunt deze vrijwilligers, zowel als hun patiënten, burgers en ziekenhuizen. Het laat zien hoe groot de consequenties zijn als burgers en hulpverleners gericht worden aangevallen en onderstreept het recht van humanitaire medewerkers om humanitaire hulp te geven aan mensen in nood.

Hoe kun jij helpen?

De “#NotATarget” campagne is gericht op sociale media. Je kunt het steunen door op Twitter en Facebook verschillende berichten en een bijbehorende video te delen. Ook kun je je profielfoto’s veranderen in ondersteuning van deze campagne. Je kunt foto’s delen en de #NotATarget op verschillende manieren toevoegen. Voor meer informatie en hoe dit precies te doen kun je de website http://www.msf.org/en/notatarget-%E2%80%93-join-our-social-media-action bezoeken. Doe dit nu om je steun te geven aan MSF-vrijwilligers, centra en patiënten.

ˆ Back To Top