A Fair Shot Campagne

Vandaag de dag overlijden nog steeds meer dan 1 miljoen kinderen aan longontsteking. Hier is een vrij simpele oplossing voor, vaccinatie, maar op dit moment is het 68 keer duurder om deze inenting te kopen dan in 2001. Er is goed nieuws, Pfizer en GlaxoSmithKline (de enige twee producenten van dit medicijn) hebben aangekondigd de prijs te verlagen voor kinderen die in crisis verkeren. Hierna is er echter nog niets gebeurd en de “AskPharma” campagne van Artsen Zonder Grenzen is opgezet om hier meer druk achter te zetten en om duidelijk te maken hoe hoog de noodzaak voor de prijsverlaging is.

De achtergrond

Het medicijn in kwestie is Prevenar 13. Elk kind heeft hier 3 doseringen van nodig en op dit moment kost dat $10 per kind. Artsen Zonder Grenzen heeft met haar #AskPharma campagne aan Pfizer via een petitie laten weten wat de wereld hierover denkt. Nu is het aan Pfizer en GlaxoSmithKline om hier antwoord op te geven. Nu zijn nog steeds 75 procent van de kinderen wereldwijd onbeschermd tegen longontsteking, een ziekte die voor veel onnodige sterfgevallen zorgt. Veel ontwikkelingslanden kunnen namelijk de verhoogde prijs van 2001 niet meer betalen voor hun vaccinatieprogramma.

Als de prijsverlaging daadwerkelijk plaatsvindt zal deze geen $10 meer kosten, maar wordt de prijs gehalveerd voor kinderen in crisisgebieden. Dat betekent dat twee keer zoveel kinderen kunnen worden ingeënt tegen longontsteking. In India heeft een andere producent aangekondigd het medicijn in 2019 voor $6 te gaan verkopen, maar hierop is het wachten te lang. Het is tijd dat Pfizer en GlaxoSmithKline over de brug komen en hun beloftes waarmaken.

Waarom is dit zo belangrijk?

Longontsteking is een behandelbare ziekte waar geen enkel kind aan hoeft te overlijden. Het is ook erg besmettelijk en vooral kinderen in crisisgebieden, waar veel mensen onder slechte omstandigheden samenleven, zijn hier gevoelig voor. Per jaar gaan er dus nog steeds 1 miljoen kinderen dood aan longontsteking, terwijl Pfizer en GlaxoSmithKline in totaal al $36 biljoen dollar hebben verdiend aan het verkopen van de vaccinatie.

In 2015, tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de Wereldgezondheidsraad, hebben 60 landen hun zorgen uitgesproken over de hoge prijs voor dit medicijn. Het is namelijk voor hulpverlenende organisaties zoals Artsen Zonder Grenzen nog steeds erg moeilijk om de vaccinaties aan te schaffen tegen een betaalbare prijs en het is niet ongewoon om $68 te moeten betalen voor één dosis. Door Artsen Zonder Grenzen te steunen in hun A Fair Shot campagne, kun je ervoor zorgen dat kinderen in landen als Jordanië, Thailand en de Filipijnen ook kunnen worden ingeënt.

 

ˆ Back To Top